Gwarancja bankowa – kiedy może pomóc w biznesie?
Gwarancja bankowa – kiedy jest pomocna w biznesie?
Na czym polega gwarancja bankowa i jak mądrze z niej korzystać?
Gwarancja bankowa to zobowiązanie się banku do dokonania świadczenia pieniężnego na rzecz beneficjenta gwarancji.
Instytucja ta jest regulowana przez art. 81 ust. 1 Prawa bankowego z 1997 roku.
Gwarancję bankową stosuje się przede wszystkim w zabezpieczeniu:
- spłaty kredytu,
- wykonania umowy,
- zapłaty za zakupiony towar,
Gwarancja bankowa jest coraz chętniej wykorzystywana przez przedsiębiorców, a to dlatego, że:
- zwiększa wiarygodność zobowiązanego (np. wykonawcy)
- poprawia sytuację wierzyciela (np. zleceniodawcy)
W razie nie wykonania umowy, beneficjent zgłasza się do banku o wypłatę sumy gwarancyjnej.
Umowa gwarancji bankowej musi być udzielona na piśmie pod rygorem nieważności.
Gwarancja bankowa, to świetne narzędzie dla młodych przedsiębiorców i start-upów, wzmacnia ich wiarygodność i niweluje obawy do współpracy z nimi. Mogą z niej korzystać zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy.
Należy się liczyć z tym, że bank zbada wiarygodność finansową oraz może domagać się ustanowienia zabezpieczenia na majątku. Jednak nie jest to obligatoryjne.